Hotel La Pucelle, ‘een show van, met en voor iedereen’ – Interview met Annique Bijsters

‘Hotel La Pucelle is een uniek, leuk, mooi project, dat mensen met elkaar verbindt. Iedere deelnemer heeft een verhaal, het gaat om échte mensen, met échte verhalen.’ Annique Bijsters is senior-docent bij het CKB en al vanaf de start betrokken bij het project.


‘Het begon voor mij ongeveer 2,5 jaar geleden. Ik wilde graag werken met mensen die normaal niet snel in beeld kunnen of willen komen. Daarvoor wilde ik de wijken in.’ Het idee ontstond om een Wijkbattle te organiseren. ‘Om dit op te kunnen starten benaderde ik Stadslander Buurtcultuurfonds.

Stadlander was zelf ook bezig met een soortgelijk idee, een participatieproject onder hun bewoners. Om meer voor elkaar te kunnen krijgen, bundelden we onze krachten en zijn we rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe we dit project samen vorm konden geven. Door middel van brainstormsessies met andere organisaties en instellingen uit de culturele sector ontstond het idee om een talentenproject voor en door de bewoners van Stadlander te ontwikkelen, waaraan iedereen met zijn of haar kunstvorm kon deelnemen. Er was maar één voorwaarde, als deelnemer moest je een verhaal hebben.’

 

Samen sterker

Stadlander en het Cultuurbedrijf starten samen “Hotel La Pucelle”. Annique: ‘Stadlander had heel veel ideeën over waar het project naartoe moest leiden en een goed netwerk om wijkbewoners te bereiken, bij het Cultuurbedrijf hebben we veel kennis over hoe je ideeën omzet naar een productie waarbij regie, theatraal concept en coaching om de hoek komt kijken. Met elkaar kom je zo tot een goed concept, zo vullen we elkaar aan.’

Omdat het mogelijk was voor iedereen om deel te nemen, ongeacht niveau of kunstvorm, is er per deelnemer op zoek gegaan naar de coaching en aandacht die nodig was om het te kunnen laten groeien. ‘Coaching is zo belangrijk, je kunt wel nog zo goed staan te zingen, maar je moet je ook wel prettig en veilig genoeg voelen om op dat grote podium jezelf te presenteren. Een groot aantal coachingstrajecten zijn we zelf opgestart bij het CKB, maar we hebben juist ook de samenwerking opgezocht met partijen meer bedreven zijn in bepaalde kunstvormen.

Zo is Kubilay Kaya bijvoorbeeld bezig met een rap voor een aantal jongeren, Volkan Tasdan van House of Marqeez en Anouk Rodelof van Creative ARt WorX maken diverse dansen, die we bijvoorbeeld weer combineren met zangduo’s die gecoacht worden door onze docenten. Steeds is gekeken wat er past en matcht. Zo brengt iedereen zijn of haar expertise in en maken we er samen een geheel van. Dat maakt het project zo mooi, we versterken elkaar en daarmee ook de deelnemers.’

 

Hotel La Pucelle is voor iedereen

In totaal zijn er vier voorrondes geweest, waarbij ongeveer 50 acts zijn voorbijgekomen. In eerste instantie zouden er per voorronde 4 deelnemers doorgaan naar de eindshow, maar na de laatste show kwamen de projectleiders bij elkaar en was het voorstel om iedereen door te laten gaan. De kern van het project was dan ook dat iedereen kon deelnemen en welkom was. De acts zijn daarom bij elkaar gevoegd tot 16 of 17 acts die samen het voorprogramma, voorstelling en pauze-acts vormen.

‘Het was wel even een uitdaging om al die deelnemers te plaatsen, maar ik denk dat dat juist wel aardig gelukt is door veel combinaties te maken. Dat levert ook verrassende en inspirerende combinaties op,’ vertelt Annique. ‘Er was bijvoorbeeld een meisje dat een stukje aandroeg over faalangst. Dat ging eigenlijk meer over zichzelf, ze projecteerde waar ze zelf mee zat, presentatie-angst. Haar hebben we gekoppeld aan een beatboxer, ongelooflijk goed. Samen hebben we met hen een verhaal opgezet. Nou je weet niet wat je hoort en ziet. De een geeft de ander kracht.’

 

De rode draad

Om van al deze losse acts een geheel te maken zijn de persoonlijke verhalen ondergebracht in een aantal maatschappelijke thema’s die de rode draad vormen. ‘De insteek van het project was dat elke deelnemer een verhaal moest hebben en de ruimte krijgt om dit een plek te geven. Zo willen we niet alleen een mooie voorstelling maken, maar ook een afspiegeling geven van de bevolking en een blik werpen op belangrijke actuele maatschappelijke thema’s, zoals samenleving, financiën en cultuurverschillen.’

Diemer van Wijk werd aangesteld en heeft het verhaal aan de hand van deze thema’s geschreven en het stuk geregisseerd. ‘Daar zoeken wij dan weer de nummers bij, passend bij het thema en hun verhaal. Dit leggen we voor aan de deelnemers. Iedereen wordt dus uitgedaagd om met iets anders aan de slag te gaan dan waar ze bijvoorbeeld met de audities mee kwamen. Zo krijgt iedereen een aandeel om die maatschappelijke thema’s te dragen. En om ervoor te zorgen dat het niet alleen maar een talentenshow wordt met losse acts, maar een show met betekenis, een van de uitgangspunten van Stadlander en het Cultuurbedrijf.’

 

Succes

Op de vraag het project een succes is, zegt Annique; ‘Het ligt eraan wat je onder succes verstaat. Succes is voor mij niet de winnaar van een show of de voorstelling als eindresultaat. Natuurlijk wil je dat het er goed uitziet, en voor deelnemers en publiek is de voorstelling een moment om naar toe te leven en van te genieten. Voor mij is de weg ernaartoe velen malen belangrijker dan het moment zelf. Op de weg naar de show toe probeer je de deelnemers iets mee te geven, iets te leren, iets te geven waar ze jarenlang profijt van kunnen hebben.

Het succes is bijvoorbeeld een Syrische jongen die aangeeft dolgraag viool te willen spelen, nooit de kans daartoe had en dankzij dit project daar straks een solo staat te geven. Een geluksmoment voor Joud, zo heet hij, van jewelste. Een meisje dat uit de kast is gekomen, daarmee worstelde en die nu “gewoon” haar ding durft te doen. Of Marleen, die gaat piano speen. Zij is zo ongelooflijk ziek geweest, kon helemaal niets meer, niet meer lopen, niet meer praten. Ook haar ademhaling stopte regelmatig. Ze heeft alles weer moeten leren en opbouwen. En wat is ze teruggekomen. Ze heeft nog haar terugvallen, maar we hopen zo dat ze erbij is 15 en 16 juni.

Dit zijn enkel voorbeelden van de successen van het project. We zeggen altijd, voor ons is het samenspelen, het maken, het met elkaar dingen doen, het leren, het durven, zoveel belangrijker. Dat vind ik leuk, dat mensen hun eigen wow-moment kunnen hebben voor zichzelf en kunnen groeien, op welk vlak dan ook. Daar doe je het voor. Hotel La Pucelle sluit daar perfect bij aan, het is geen show met alleen maar de beste, maar een show van, met en voor iedereen. Dat maakt het zo uniek en zeker tot een groot succes.’

 

Wil je de voorstelling bezoeken?

Hotel La Pucelle wordt zondag 16 juni 2019 opgevoerd in theater De Maagd.
Kijk op www.hotellapucelle.nl voor meer informatie en kaarten.